Categories
IT-tutorials

Hur man aktiverar hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning

I sin 10 maj 2020, uppdatering av Windows 10, introducerade Microsoft en ny funktion som heter “Hardware Accelerated GPU Scheduling.” Som en valfri funktion är den inte aktiverad som standard i varken Windows 10 eller Windows 11, vilket innebär att du måste aktivera den själv om du vill dra nytta av den.

Det leder till två enkla frågor – vad är Hardware Accelerated GPU Scheduling, och hur aktiverar du det?

Vad är hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning?

För att svara på den här frågan måste du förstå grunderna i GPU-schemaläggning. 2006 introducerade Microsoft Windows Display Driver Model 1.0 (WDDM), vilket förde med sig konceptet med GPU-schemaläggning. Innan schemaläggning fanns kunde applikationer skicka så många förfrågningar till en GPU som de ville, vilket ofta ledde till loggstopp som äventyrade systemets prestanda. Tänk på det som ett dussin personer som försöker ta sig in genom samma dörr på en gång, och du kommer att förstå varför denna brist på schemaläggning var ett sådant problem.

Lanseringen av WDDM introducerade organisatoriska verktyg som automatiskt prioriterade och schemalagda förfrågningar till en GPU. Under åren mellan 2006 och 2020 genomgick WDDM många utvecklingar, där varje förändring lade till nya funktioner för att ta hänsyn till den ökande komplexiteten hos nya datorer. Så småningom blev det opraktiskt och resurskrävande att fästa nya funktioner på WDDM, vilket krävde införandet av en ny form av schemaläggning.

Det var så Microsoft kom på Hardware Accelerated GPU Scheduling.

Förutsatt att din enhet har rätt hårdvara (och lämpliga drivrutiner), kan Hardware Accelerated GPU Scheduling överföra det mesta av schemaläggningen som WDDM tidigare hanterade till en schemaläggningsprocessor baserad på din GPU själv. Microsoft definierar denna förändring som att likna att bygga om grunden till ett hus medan du fortfarande bor i huset, eftersom det i grunden förändrar hur din dator schemalägger förfrågningar till GPU:n.

Vad behöver du för att aktivera hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning?

Tyvärr kan inte alla enheter med Windows 10 eller Windows 11 använda Hardware Accelerated GPU Scheduling. Du behöver rätt kombination av hårdvara och drivrutiner för att dra nytta av funktionen.

På hårdvarusidan behöver du ett ganska uppdaterat grafikkort, som de som finns i moderna speldatorer. Allt från AMD 5600-serien eller senare, tillsammans med kort i NVIDIA GTX 1000-serien eller senare, kan använda funktionen. Det är dock bäst att undersöka ditt grafikkort individuellt innan du försöker aktivera Hardware Accelerated GPU Scheduling.

Utöver hårdvaran måste du ha Windows 10 eller 11 installerat (vilket innebär ingen förändring i schemaläggning för Windows 9 eller lägre), tillsammans med lämpliga drivrutiner. Funktionen kräver WDDMv2.7-drivrutinen eller senare, som kommer med Windows 10 maj 2020-uppdateringen.

Observera att att ha drivrutinen och ett inkompatibelt grafikkort innebär att du inte kan aktivera Hardware Accelerated GPU Scheduling, och detsamma gäller om du har ett kompatibelt grafikkort men inte har uppdaterat din version av Windows för att hämta drivrutinen.

Hur man aktiverar hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning i Windows 10

Förutsatt att du har ett kompatibelt grafikkort och lämpliga drivrutiner kan du aktivera Hardware Accelerated GPU Scheduling i Windows 10 med två metoder:

Använd Windows-inställningar

Det enklaste sättet att aktivera funktionen är att göra det via dina Windows-inställningar:

  1. Klicka på “Start”-knappen på skrivbordet och gå till “Inställningar”.
  2. Välj “System” för att få upp en meny på vänster sida.
  3. Från vilken du väljer “Visa”.
  4. Navigera till “Flera bildskärmar” och klicka på länken “Grafikinställningar”.
  5. Du bör se en växel bredvid “Hardware-Accelerated GPU Scheduling”, som du kan slå på eller av och starta om datorn efter att ha gjort ändringen.

Vid omstart kan din enhet ta en kort stund längre att ladda eftersom den anpassar sig till den nya inställningen.

Använd Registerredigeraren

Du kanske inte kan hitta alternativet för Hardware Accelerated GPU Scheduling i menyn Inställningar i Windows. Om så är fallet är det troligt att du antingen inte har rätt uppdatering installerad eller så känner Windows 10 igen att ditt grafikkort inte är kompatibelt med funktionen. Om du är säker på att ditt kort är kompatibelt och villig att kringgå Microsofts inbyggda Hardware Accelerated GPU Scheduling-metod kan du använda registerredigeraren för att aktivera den:

  1. Klicka på “Start”-knappen och skriv “registerredigerare” i sökfältet.
  2. Tryck på “Kör som administratör.”
  3. Gå till “HKEY_LOCAL_MACHINE”, klicka sedan på “System” följt av “CurrentControlSet.”
  4. Välj “Kontroll” från filrullgardinsmenyn och klicka sedan på “GraphicsDrivers.”
  5. Hitta “HwSchMode” i listan över filer på höger sida av skärmen och öppna den.
  6. I det resulterande popup-fönstret ställer du in “Bas” till “Hexidecimal” och “Värdedata” till 2.
  7. Klicka på “OK”-knappen för att spara dina ändringar automatiskt.
  8. Starta om din dator.

Det kan ta lite längre tid för din dator att ladda efter att du har gjort den här ändringen, även om den snart kommer att justeras och laddas upp smidigare med efterföljande omstarter.

Hur man aktiverar hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning i Windows 11

Introduktionen av Windows 11 gjorde att funktionen Hardware Accelerated GPU Scheduling överfördes, även om du måste använda en annan metod för att aktivera den:

  1. Håll “Windows”-knappen och tryck på “I” för att öppna appen “Inställningar”.
  2. Navigera till “System” via menyn till vänster och välj “Visa”.
  3. Scrolla ner till “Relaterade inställningar” och klicka på “Grafik”.
  4. Klicka på länken “Ändra standardgrafikinställningar”.
  5. Slå på reglaget under “Hardware-Accelerated GPU Scheduling” och klicka på “Yes” i prompten.
  6. Stäng appen “Inställningar” och starta om din dator.

Är hårdvaruaccelererad GPU-schemaläggning värt besväret?

Intressant nog säger Microsoft att du sannolikt inte kommer att se några större funktionalitetsskillnader i din dator (förutsatt att allt fungerar korrekt) när du aktiverar Hardware Accelerated GPU Scheduling. Funktionen ändrar helt enkelt hur GPU-förfrågningar behandlas, vilket inte är direkt uppenbart när du använder din enhet för vardagliga uppgifter.

Fördelarna kommer in när du börjar utföra mer CPU-intensiva uppgifter, såsom spel, med följande goda skäl att prova funktionen:

  • Minska CPU-användningen – Att överföra schemaläggningsansvaret till din GPU innebär att din CPU inte behöver fortsätta skapa ramdata som din GPU vanligtvis behöver för att hantera dessa förfrågningar.
  • Minska ingångsfördröjningen – Varje millisekunds fördröjning i ett reflexbaserat videospel är tid som kan göra skillnaden mellan seger och nederlag. Eftersom din GPU hanterar alla aspekter av grafisk bearbetning, är det mindre fördröjning mellan ett knapptryck och motsvarande åtgärd på skärmen.
  • Sänk din CPU-temperatur – Med färre krav som ställs på CPU:n på grund av bytet i schemaläggningsansvar kan din CPU köras snabbare och längre utan att överhettas.

Även om dessa fördelar är uttalade för avancerade PC-spel, måste du ta hänsyn till Hardware Accelerated GPU Scheduling som ställer större efterfrågan på din GPU. Strömförbrukningen kommer att öka, och du kan upptäcka att din dator börjar kämpa för att visa grafik i avancerade inställningar om din GPU redan närmade sig sitt maximala utnyttjande innan du aktiverade funktionen.

Schemalägg saker annorlunda

Funktionen Hardware Accelerated GPU Scheduling är en praktisk välsignelse för spelare (och andra som använder grafiskt intensiva appar) eftersom den minskar belastningen på din CPU. Du behöver dock hårdvara som kan använda funktionen, och du kan stöta på problem om du försöker köra en grafiskt intensiv app på grund av att fler krav ställs på din GPU.

Ändå kan det vara en praktisk funktion för dem som vet hur man använder den.

Är du någon som anammat Hardware Accelerated GPU Scheduling tidigt? Tror du att det kommer att bli standardmetoden för GPU-schemaläggning under de kommande åren? Låt oss veta i kommentarsfältet nedan.

Leave a Reply