Categories
Informationsteknologinyheter

Apples kontinuitetsfunktion för Reality Pro Headset kommer att göra MacBooks värdelösa

Apples kontinuitetsfunktion för Reality Pro Headset kommer att göra MacBooks värdelösa
© NextPit

Apple har inte ens släppt sin första AR/VR-enhet som tros komma som Reality Pro som drivs av dess xrOS. Företaget fortsätter dock att arkivera relaterade tekniker som kan läggas till headsetet i framtiden. Det senaste patentet pekar på den välbekanta Continuity-funktionen men för den utökade verklighetsvärlden och utan behov av en MacBook-dator.

Apples Continuity är i första hand ett verktyg dedikerat till Mac-användare. Den integrerar annan Apple-hårdvara som iPhone och iPad för att sömlöst dela uppgifter eller helt enkelt skicka filer med en MacBook. I slutändan har funktionen blivit en svit av olika plattformsoberoende funktioner inklusive den nya kontinuitetskameran som debuterade med iPhone 14 och Apple Watchs automatiska upplåsning för Mac.

  • Missa inte: Bästa virtuella glaset du bör köpa 2023

Kontinuitet för ett Apple AR/VR-headset

När det gäller patentet har Europeiska patentverket delat en nyligen gjord ansökan (via Patently Apple) kommer från Cupertino-jätten. Det talas om kontinuitet för flera enheter för utökat verklighetsheadset. Dessutom beskriver dokumentet hur en aktuell uppgift kommer att överföras från en iPhone eller iPad till XR-headsetet utan att förlita sig på en Mac-dator eller bärbar dator.

Uppgifterna kommer i olika former, till exempel en dokumentredigerare eller en mediaspelare. Men metoden är densamma eftersom XR-headsetet kan projicera en ny utökad vy som också visar användargränssnittet för en iPhone eller iPad-surfplatta. Därefter kommer visningen av den anslutna Apple-enheten att inaktiveras eller stängas av efter handoff.

Apple Continuity-funktion för AR/VR och Extended Reality-headset

Apple Continuity-funktion för AR/VR och Extended Reality-headset / © Patently Apple

Den mest intressanta delen är hur den huvudmonterade bärbara enheten kan skapa ett virtualiserat 3D-gränssnitt som speglar en Mac-dator med AR/VR-upplevelse. En användare kan också aktivera ett virtuellt tangentbord och lita på att skriva i luften med hjälp av den avancerade eyetracking-tekniken som följer med headsetet.

Meta har jämförbara VR-applikationer på datornivå för sina Quest Pro (hands-on granskning) och Quest 2 (recension). Det erbjuder dock inte pågående eller kontinuitetskapacitet från en telefon eller surfplatta. Kanske kan det introducera en liknande funktion i framtiden.

Vad är dina tankar om att AR/VR-headset ska ersätta MacBook i framtiden? Berätta för oss i kommentarsfältet.

Leave a Reply