Den senaste versionen av den populära RPG-serien Baldur’s Gate fick stor hype under sin tidiga tillgång och har skjutit i höjden i popularitet sedan den släpptes. Enligt Steam-statistiken har det nått en beundransvärd sjunde plats bland de bästa samtidiga spelare genom tiderna, med strax under 900 000 toppspelare. Det är ett häpnadsväckande ambitiöst bidrag i den mångåriga serien inom Dungeons and Dragons-universumet och idén från Larian Studios, känd för Divinity-serien.
Oavsett om du är nybörjare i Baldur’s Gate-världen eller en långvarig D&D-spelare, hjälper den här guiden dig att välja den eller de perfekta klasserna som kommer att göra dina genomspelningar fräscha och spännande.
En snabb titt på klasserna och underklasserna
Här är en lista över alla aktuella klasser i BG3 och deras underklasser:
- Barbar: [Path of the] Berserker, Wildheart, Wild Magic
- Bard: [College of] Lore, Valor, Swords
- Kyrkoherde: Liv, Ljus, Knep, Kunskap, Natur, Storm, Krig [Domain]
- Druid: [Circle of the] Land, måne, sporer
- Fighter: Battle Master, Eldritch Knight, Champion
- Munk: [Way of the] Öppen hand, skugga, fyra element
- Paladin: [Oath of] Ancients, Devotion, Vengeance eller Oathbreaker
- Ranger: Hunter, Beast Master, Gloom Stalker
- Rogue: Arcane Trickster, Assassin, Thief
- Sorcerer: Wild Magic, Draconic Bloodline, Storm Sorcery
- Warlock: The Fiend, The Great Old One, The Archfey
- Trollkarl: [School of] Abjuration, Conjuration, Divination, Förtrollning, Evocation, Necromancy, Illusion, Transmutation
Dyk djupare in i varje klass
Baldur’s Gate 3 har massor av karaktärsklasser att prova, var och en med sin egen distinkta spelstil som öppnar dörren för experimenterande. Klasser är grovt uppdelade i kampklasser som främst använder fysiska attacker och vapen eller spellcasting-klasser som använder kraftfull magi för att vända striden. Här är en närmare titt på några av dessa klasser och underklasser.
Barbar
Genom att utnyttja sin inre raseri kan Barbarians dra på otrolig styrka till makten genom tuffa möten. Barbarens signaturförmåga är Rage, en kortsiktig stridsbön som ökar offensiva och defensiva förmågor.
The Path of the Berserker förbättrar Rage ytterligare för mer passiva bonusar eller bonusåtgärder. The Path of the Wildheart ger spelare fler anpassningsalternativ med djuraspekter som ger passiva bonusar, ytterligare åtgärder eller modifierar Rage själv. Underklassen Path of Wild Magic lägger till ett oväntat element av kaos genom att kasta en slumpmässig besvärjelse när de släpper lös deras raseri – inte vad du kan förvänta dig av en typisk gruff RPG-barbar, men det är det som gör den episk.
Bard
Barder fängslar sin publik med berättelser, sånger och verser. De är en karismatisk och mångsidig supportklass som alla bra RPG-partier borde ha.
Underklassen College of Lore är särskilt skicklig på att väva berättelser som kan charma och locka de stenigaste hjärtan – vilket betyder att de är bra på övertalning och uppfattning.
Däremot ger College of Valor-underklassen Bard mer fysisk stridsförmåga och stödjande kapacitet. Med svärd och luta i lika mått dansar College of Swords-underklassen Bards genom slagfält och använder aktivt sina musikaliska färdigheter och vapenskicklighet för att slåss självständigt.
Präst
Präster, de främsta helarna i spelet, utnyttjar gudomlig kraft för att åstadkomma helande och fiendestrid. Cleric underklasser, eller domäner, är strikt bundna till den gudom de representerar, där varje domän ger tillgång till en rad trollformler och passiva förmågor.
Life Domain Clerics fokuserar på att laga sår och ge skydd till hela sällskapet. Light Domain manipulerar eldens kraft för mer skadliga effekter. Trickery Domain gör präster skickliga på att skapa illusioner för att desorientera fiender. Tempest och War Domain Clerics ersätter en del av sina stödjande förmågor med fysisk skicklighet, vilket gör dem mer stridsberedda. Kunskaps- och naturdomänerna utnyttjar trollkarlen och druiderna, vilket ger präster mer mångsidighet och färdigheter utanför strid.
Druid
Druider är människor i landet, anpassade till naturen och kunniga om dess krafter. De kan kanalisera elementarenergier och förvandlas till djur. Deras Circle of the Land-underklass får kraft från olika terränger och behärskar elementär magi. Underklassen Circle of the Moon ger Druider kraften att förvandlas till mäktiga varelser, medan Circle of the Spores Druids använder sin expertis inom svampar och förruttnelse för att tillfoga fiender otäcka giftiga sår.
Kämpe
Fighters står i spetsen för krigföring och finslipar sina förmågor att manipulera vapen och taktik. Bland dem finns tre huvudunderklasser: Battle Masters, Champions och Eldritch Knights. Battle Master drar nytta av taktisk manövrering i strid, medan Eldritch Knight förlitar sig på en kombination av styrka och mystiska besvärjelser för att övermanna motståndarna. Champions får mer passiva färdigheter och bonusar, vilket gör dem lite tråkiga på grund av begränsade alternativ men formidabela ändå.
Munk
Munkar är kampsportare med stark ande. De är i samklang med sina inre energier, skickliga på att manipulera sin chi för att utföra vad andra kan anse vara omöjligt. Underklassen The Way of the Open Hand är en traditionell form av strid fokuserad på att bedöva och inaktivera en motståndares kropp utan allvarliga skador.
Däremot kan de som föredrar ett lugnare tillvägagångssätt ta upp Way of Shadow för att finslipa färdigheter som låter dem röra sig smygande genom mörkret och slå till när minst förväntat. Sedan är det Way of the Four Elements, som låter munkar lära sig att framkalla och kontrollera element med trollformler.
Paladin
Paladins är modiga heliga krigare, skilda av sina hedervärda gärningar och skickliga strider med gudomlig magi. Deras eder definierar underklasserna. Hängivenhetens ed kräver att de upprätthåller rättvisa och agerar med vänlighet och barmhärtighet genom gudomlig magi för att återställa och skydda allierade. De gamlas ed ger dem styrkan från de som kom innan, och ger bränsle till deras visdom och karisma.
Å andra sidan är hämndens ed en mörkare ed där Paladins tar till vapen mot de som har begått fruktansvärda brott och exakt vedergällning som straff. Och edsbrytarens ambition och önskan om makt stärker dem när de går en mörkare väg – men de kan återta sin ed när som helst.
Eftersom de är en underklass sträcker sig koden de svär att följa bortom ord, utan formar istället Paladins förmågor, trollformler och hur de interagerar med andra.
Ranger
Rangers är naturens beskyddare som blandar stridsfärdigheter med en djup affinitet för naturen. De är oöverträffade spårare och upptäcktsresande tack vare deras förtrogenhet med olika terränger och utforskarförmågor.
Beast Master-arketypen ger Rangers en speciell koppling till en vild varelse som hjälper dem i strid. Samtidigt utnyttjar jägare olika slags färdigheter i det vilda för att jaga och utrota specifika motståndare och justera sin strategi för att hitta sitt mål. Gloom Stalkers får ett försprång i strid, så att de kan röra sig snabbare eller smälta in i skuggorna för att slå till när tiden är rätt.
Skurk
Som mästare i smygande och subterfuge kan Rogues ofta överraska sina fiender med plötsliga attacker eller bakhåll. The Arcane Trickster beväpnar illusioner och förtrollningar för att få en fördel under strid, vilket gör dem mer magiska än din typiska skurk.
Swashbucklers slår elegant igenom sina fiender med snabba rörelser och flamboyanta uppvisningar av stridsskicklighet. Assassins är särskilt skickliga på att hantera dödliga attacker när målen minst anar det. Genom sina imponerande flyktfärdigheter kan Rogues vara svåra att slå fast, så de kan fritt slå och glida iväg.
Trollkarl
En trollkarl tar inte deras väg genom noggranna mystiska studier. De är välsignade med medfödda magiska gåvor som gått i arv från magiska förfäder, gudomligt ingripande eller genom ett lyckokast.
Dragonic Bloodline spårar sitt ursprung tillbaka till mäktiga drakar och ger sina utövare drakliknande förmågor (det kan låta lite som ett annat populärt RPG, men var säker på att de är helt distinkta). Storm Sorcerers kanaliserar elementär magi för att skapa kraftfulla stormar och blixtnedslag.
Underklassen Wild Magic kan vara oförutsägbar. Trollkarlar som går den här vägen kan besvärja som ger oväntade effekter, från att skapa effektområdeseffekter eller kalla elementaler att slåss för dig (eller mot dig) till att polymorfera dig till ett får. bä!
Trollkarl
Trollkarlar får inte sina magiska krafter utan genom ett förbund med en utomjordisk varelse. Genom Fiend-pakten kan de dra nytta av de nio helvetens kraft, förbränna fiender och frodas i tider av oordning.
Genom att göra ett avtal med Archfey kan man få mer nyckfulla förmågor som förhäxar eller skrämmer motståndare. Och en riskabel pakt med den store Gamle kan skänka Warlock eldrich-magin som kan förvirra fiender och kommunicera telepatiskt.
trollkarl
Trollkarlar är fulländade spellcasters som får stora krafter genom rigorösa studier. Varje skola av magi – trollkarlens definition av en underklass – erbjuder ett distinkt förhållningssätt till spellcasting-konsten. Till exempel använder Evokers explosioner av rå elementär energi, medan Necromancers befaller liv och död. Med sin trollbok kan Wizards ändra sin spelstil från en dag till en annan med minimal ansträngning genom att ändra besvärjelserna de förbereder. Medan Wizards har det största sortimentet av trollformler att välja mellan, kan nödvändigheten att förbereda trollformler göra dem mer mångsidiga på en global nivå men också begränsa deras valmöjligheter i ett givet möte.
Multiclassing
Baldur’s Gate 3 låter äventyrare bli sanna, mångbegåvade hjältar genom att fladdra mellan klasserna, låsa upp förmågor och talanger när de går upp i nivå. Spelare behöver inte följa de traditionella D&D:s begränsningar för förmågaspoäng. I BG3 kan du bygga en karaktär som speglar din spelstil som överskrider klass och istället väver ihop olika element från klasser för att skapa en individ med en svit av extraordinära förmågor. Men vet att du inte kan vara herre över allt. Med nivågränsen inställd på 12 kan du inte utnyttja några av de mest kraftfulla klassförmågorna om du väljer att multiklassa. Anpassa klokt, ha en plan och gå in i Faerûns värld.
En klass av klasser
Baldur’s Gate 3 tar spelarna med på ett massivt, genre-omdefinierande äventyr fullt av spännande karaktärer och spännande möten med oräkneliga rader av dialog. Du kan skapa din karaktär från 11 lopp och 12 klasser, som var och en kommer med något unikt. Det kan fortfarande koka ner till en djärv krigare, en busig skurk eller en kraftfull trollkarl, men spelet lägger till en twist till dem alla för att få dem att känna sig fräscha igen.
Vilken av Baldur’s Gate 3 eller klassiska RPG-klasser resonerar mest hos dig? Föredrar du att rollspela olika karaktärer eller hålla dig till en enda klass? Dela dina tankar och erfarenheter i kommentarerna nedan.