Categories
IT-tutorials

Tears of the Kingdom vs. BotW

Alla förväntade sig släppet av “The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom”, nästa spel i den populära serien. Men är det här spelet bättre än dess föregångare, “Breath of the Wild” (BotW)?

“Breath of the Wild” bär stolt titeln som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts. Och när Nintendo meddelade att de skulle släppa en uppföljare undrade alla hur det här spelet skulle jämföras med BotW.

Den här artikeln kommer att jämföra “Tears of the Kingdom” med “Breath of the Wild” enligt olika aspekter, från spel till lore.

Lore och storytelling

När vi diskuterar BotW:s berättelse finns det några viktiga anteckningar att nämna. För det första händer historien i det förflutna, jämfört med “Tears of the Kingdom”, där saker händer i nuet.

Till en början är tidslinjen uppdelad på tre sätt efter “Ocarina in Time”-händelsen. Två vägar är relaterade till Links kamp med Gandondorg. I den ena förlorar han och i den andra vinner han och reser tillbaka i tiden till sin barndom. Den tredje grenen leder dock till en post-Link-värld där hjälten inte är närvarande. Både BotW och “Tears of the Kingdom” har en berättelse som händer efter att dessa tre händelser hade inträffat.

Dessutom får händelserna i Hyrules historia det att verka som att “Tears of the Kingdom” är i en alternativ tidslinje jämfört med BotW. I uppföljaren reser Zelda tillbaka i tiden för att hjälpa kungen och drottningen av Hyrule, och sätter händelser som kommer att pressa Link för att rädda Hyrule i rörelse.

Eftersom ingen av konsekvenserna av Zeldas tidsresa återspeglas i BotW, måste historien om “rikets tårar” hända i en helt annan tidslinje.

I “Tears of the Kingdom” gör Zelda och Link sin egen grej och försöker bekämpa demonkungen som dyker upp igen i det här spelet. Även om berättelsen är engagerande, är det som saknas här karaktärernas komplexitet och styrka.

Fiender och basvarelser

Det finns många likheter mellan “Tears of the Kingdom” och “Breath of the Wild” när det gäller basfiender och sätt att bekämpa dem. Anfalls- och undanflyktsmönstren är desamma. Du vill slå och undvika att bli påkörd. Men när man bara tittar på NPC:erna upphör likheterna.

“Tears of the Kingdom” tog med sig fräscha monster till världen. En ny fiende, visuellt lik Botw’s Guardians, Construct, introduceras. Konstruktionsfiender kommer att hålla Link i luften längre, vilket gör att han flyger mer än vad spelare tidigare sett tidigare.

Flygande fiender förbättras överlag mycket i uppföljaren. Att använda vapen och stridsmönster gör det mer spännande och kreativt, istället för att bara slåss mot en varelse som kommer mot dig från marken. Link måste använda pilar och bågar oftare än tidigare för flygande fiender. Uppkomsten av fler chefer i det här spelet är en annan förändring som spelare kan se fram emot, vilket saknades något i BotW.

Handledningar och introduktioner till spelet

Öppen världsspel innebär möjligheten att börja utforska världen på vilket sätt som helst du tycker är lämpligt så snart du går in i spelet. I den tankegången var det möjligt att hoppa över tutorials och King of Hyrule-guiden och utforska världen på ditt sätt i början av “Breath of the Wind”. Dessutom behövde du inte förvärva Sheikah Slate-krafterna eftersom det finns många sätt att förvärva dem senare. Det är dock inte fallet med “Tears of the Kingdom.”

I “Tears of the Kingdom” måste du gå igenom en film i början, varefter Link måste göra uppdraget för att komma till tre helgedomar. Trots att det är ett spännande uppdrag kan det kännas begränsat och begränsat och tar flera timmar att genomföra. När du är klar med detta släpps du äntligen in i världen.

Krafter och verktyg

Spelare kan prova många intressanta verktyg, leksaker och krafter i “Tears of the Kingdom” och “Breath of the Wild”. Uppföljaren har dock två nya drag, vilket ger den en liten fördel.

BotW introducerade ett nytt system och gav spelaren mer frihet. Link kunde återanvända krafterna och förmågorna hos Sheikah Slate, sluta flytta föremål, göra olika bomber i olika former, flytta saker gjorda av metall, frysa vatten, etc. Med så många verktyg var möjligheterna enorma.

Men “Tears of the Kingdom” introducerade spökklohanden, eller “Ultrahand”, för nya förmågor som “Move” och “Fuse”.

“Move” ger dig möjligheten att flytta strukturer och föremål med större frihet. Du kan också använda “Move” för att bygga saker genom att fästa dem. Denna kraft kan göra olika saker, såsom stegar, plattformar och fordon.

Kraften “Fuse” smälter två föremål för att göra ett vapen. Till exempel kan du göra en klubba med en pinne och en sten. “Tears of the Kingdom” ger spelaren fler möjligheter och kreativa sätt att använda verktyg jämfört med Botw.

Svårighetsgrad

Båda spelen är utmanande att bemästra, men eftersom “Tears of the Kingdom” är en uppföljare var de tvungna att höja ribban lite.

I “Breath of the Wild” fanns det svaga och svåra monster att besegra. Du behövde olika förmågor och färdigheter medan du utforskade för att navigera i dessa monster.

På samma sätt kan fiender i “Tears of the Kingdom” vara utmanande, särskilt i The Depths. Vissa monster i det här området är bemyndigade. Du måste använda allt du har för att besegra dem, inklusive nya förmågor som “Fuse”.

Kartan

Hyrule är närvarande i “Tears of the Kingdom” men skiljer sig från sin föregångare. Det erbjuder nya upplevelser såväl som två nya lager.

BotW:s öppna värld är utan tvekan välgjord och rolig att spela. Du kan upptäcka nya saker varje gång du gick tillbaka för att spela spelet. Men “Tears of the Kingdom” tog med sig nya äventyr och regioner att erövra på en gigantisk karta. Sky Islands och The Depths är de senaste tilläggen till landet Hyrule.

Vilket är bättre?

BotW fick gemenskapen att gå vild när den släpptes. Däremot ansågs “Tears of the Kingdom” vara för lik BotW, och samhället hade ljumma förväntningar. Men med nya fiender, färdigheter och regioner ser fansen att den är helt annorlunda än sin föregångare.

I slutändan beror den “bättre” på personliga preferenser och spelstil. Om du föredrar att hålla dig till huvudhistorien och uppdragen är BotW ett spel för dig. Men om du är mer intresserad av att utforska världen och hitta nya utmaningar är “Tears of the Kingdom” ett bra val.

Har du provat “Tears of the Kingdom?” Vilket spel tycker du är bättre spelmässigt? Låt oss veta i kommentarsfältet nedan.

Leave a Reply